Groot respons op geefactie aan kringloopwinkel Rataplan

15 juli 2013

Kringlooporganisatie Rataplan vroeg ons een simpele maar doeltreffende actie te ontwikkelen om particulieren te bewegen hun overtollige spullen aan Rataplan te schenken. De aanlevering van spullen aan de kringloopwinkels van Rataplan bleef de laatste tijd achter en zonder aanvoer geen volle, aantrekkelijke winkel en dus te weinig omzet.

Rataplan is een grote kringlooporganisatie in het westen van Nederland met inmiddels 14 winkels waar mensen werken met arbeidshandicap of met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Ook exploiteert Rataplan 20 bewaakte fietsenstallingen, van gemeenten en NS. De organisatie groeit snel en de ambities zijn vooruitstrevend. Kringloop en vintage zijn hot en daarop moet je inspelen!

De oplossing

Allereerst hebben we gekeken naar de propositie die we creatief hebben vertaald in “Mij maak je blij”. Geven aan en kopen in de kringloopwinkel is leuk! Je maakt immers iemand anders weer blij met jouw overtollige, vaak bijzondere spullen. En de werknemers van Rataplan zijn enorm blij dat ze op deze manier een betaalde baan hebben. Dit gegeven hebben we vervolgens verwerkt in fraai vormgegeven flyers die huis-aan-huis zijn verspreid in bijna alle plaatsen waar Rataplan haar winkels heeft; Amsterdam volgt dit najaar. Hiervoor hebben we onze huisfotograaf Claudia Otten goede foto’s laten maken.

In retail werken folders bij de krant nog steeds goed. Ook in dit geval: de response was zo groot dat de vrachtwagenritten al weken vooruit volgeboekt zijn.

Deze actie hebben we verder nog ondersteund met social media (facebook en twitter), content op de eigen website en advertorials op Dichtbij.nl. Ook diverse lokale kranten hebben erover bericht. De klanten in Diemen kregen een waardebon van € 5,- bij inlevering van hun spullen. Deze winkel wilde daarmee direct meer mensen laten kennismaken met hun winkel. Een geslaagde actie.


Omzet in Rataplan Diemen omhoog

22 september 2013

Te weinig mensen weten dat Diemen sinds een jaar weer een kringloopwinkel heeft. Voorbijgangers zien niet eens dat er aan de Weesperstraat (langs het kanaal) in Diemen een Rataplan-vestiging zit. Er moet meer loop naar de winkel komen – nou met de auto dan. En graag goedkoop houden!

Rataplan is een grote kringlooporganisatie in het westen van Nederland met inmiddels 14 winkels waar mensen werken met arbeidshandicap of met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Ook exploiteert Rataplan 20 bewaakte fietsenstallingen, van gemeenten en NS. De organisatie groeit snel en de ambities zijn vooruitstrevend. Kringloop en vintage zijn hot en daarop moet je inspelen!

De oplossing

Wageningse Lente heeft een flyer ontwikkeld die huis-aan-huis is verspreid om mensen te stimuleren hun overtollige spullen aan Rataplan te schenken, want zonder goede spullen geen verkoop. In dezelfde periode schreef het DiemerNieuws een artikel over de kringloopwinkel en hebben we advertenties geplaatst. Met social media is de organisatie nog niet erg ver; maar we hebben de Rataplan-fans natuurlijk via Dichtbij.nl, Facebook, Twitter en de website op de hoogte gebracht van de activiteiten en acties in de winkel. En om de herkenbaarheid van het pand te vergroten hebben we beachflags voor het pand geplaatst. Simpel maar doeltreffend. In september hebben we advertenties in DiemerNieuws en Echo (Amsterdam) geplaatst voor diverse verkoopacties.


Succesvolle opening van Rataplan-winkels in Haarlem

6 oktober 2013

“In augustus en september 2013 openen we 2 nieuwe kringloopwinkels in Haarlem. Zorg dat de winkels zwart zien van de mensen tijdens de openingsdagen. Dus Wageningse Lente, even flink aan de boom rammelen! Zorg voor voldoende publiciteit.”

Rataplan groeit hard. Met de 2 winkels in Haarlem erbij zit de organisatie nu op 14 winkels in Noord- en Zuid-Holland. In het voorjaar van 2014 opent Rataplan in Amsterdam de grootste kringloopwinkel van Nederland. Bij de Haalemse winkel in de Zijlstraat opende Rataplan ook haar eerste fietsenwinkel. Dit naast de 20 fietsenstallingen die Rataplan voor NS en gemeenten beheert. Dus ambities genoeg.

De beginsituatie in Haarlem was goed en minder goed. Goed omdat Haarlem sinds de sluiting van De Schalm eind juli 2013 geen kringloopwinkels meer had. En minder goed omdat de perikelen rond de sluiting van de Schalm erg in de pers waren uitgemeten, wat ook zijn neerslag op Rataplan had. Zat men wel te wachten op Rataplan?

De oplossing

We hebben voor een positieve insteek gekozen. Haarlem krijgt weer kringloopwinkels en dat is fijn. En wel op de oude locaties van De Schalm. Ook fijn want dat zijn prima locaties en die weten de Haarlemmers al te vinden. Op de website van De Schalm prijkt tot eind 2013 een banner van Rataplan. Onze persberichten zijn goed opgepakt door kranten, magazines en websites zoals Dichtbij.nl. Via Facebook zijn enorm veel kringloopfans bereikt. En de advertenties in het Haarlems Dagblad en Weekblad deden de rest.

Ja, Rataplan is met open armen ontvangen. Beide openingen zijn zeer succesvol verlopen. Het zag beide weekenden (eind augustus en eind september 2013) zwart van de mensen. Lange rijen voor de kassa’s en zeer veel lovende reacties op inrichting en opzet.


Nationale kringloopdag bij Rataplan succesvol

12 oktober 2013

10 oktober 2013 was het weer zover: de nationale kringloopdag. Dit jaar met het thema ‘Ontmoet je held tijdens de nationale kringloopdag’. De winkels van Rataplan zijn ook weer van de partij. Aan ons de opdracht de publiciteit vooraf te verzorgen zodat de nationale kringloopdag voor de winkels een succes wordt.

Rataplan is een grote kringlooporganisatie in Noord- en Zuid-Holland met inmiddels 14 winkels, waar mensen werken met arbeidshandicap of met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Ook exploiteert Rataplan 20 bewaakte fietsenstallingen, van NS en gemeenten. De organisatie groeit snel en de ambities zijn vooruitstrevend. Kringloop en vintage zijn hot en daarop moet je inspelen!

De oplossing

Reclamebureau Bade uit Baarn heeft in opdracht van de brancheorganisatie het thema ‘Helden’ bedacht en de vormgeving verzorgd van posters, kaarten enz. Vandaar dat we de vormgeving van de Rataplan-advertenties en de bannercampagne op Dichtbij.nl ook door Bade hebben laten verzorgen. Dit op basis van ons concept. In elke winkel hingen posters met het programma van die dag, in de kranten in het verzorgingsgebied van de winkels stonden advertenties en artikelen die we hadden aangeleverd. En natuurlijk zijn de sociale media en de website ook ingezet.