Om de transitie in een stroomversnelling te brengen, is een andere manier van denken nodig. De marketing biedt daarvoor goede aanknopingspunten. Namelijk uitgaan van de behoeftes van mensen en de aarzeling die ze voelen. Een oplossing bieden voor het woud aan ondoorzichtige informatie. Vertrouwen opbouwen. Een sterk verhaal. De Wageningse Lente pakt deze uitdaging integraal aan. We combineren marketing en pr met Wageningse kennis en passie.
Inzet Wageningse kennis
Wageningen herbergt gigantisch veel kennis. Over de climate change, de impact op onze fysieke leefomgeving, de circulaire economie, biodiversiteit, ons eten en ons gedrag. Ook over diverse culturen, technologie en de impact van locatie-data. Die inhoudelijk kennis maakt dat we weten waarover we het hebben.
Ook internationaal
Verduurzaming stopt niet bij de grenzen, de Wageningse Lente dus ook niet. Onze kennis van culturen, talen en ervaring maakt onderdeel uit van onze dienstverlening.
Focus op digital en business
Daaraan voegen we kennis en ervaring toe over marketing, online marketing, digital pr, design en business development. De focus op digital is logisch als je met de toekomst bezig bent en een groot bereik nodig hebt. Ook als je internationale ambities hebt en de uitdagingen groot zijn.
Creatieve benadering
Tot slot, een grote dosis innovativiteit en out-of-the-box-denken completeren de Wageningse Lente. Voor ons staat één resultaat: jouw impact vergroten. En daar past een integrale, creatieve benadering bij.
Business development
Voordat we je een plan bedenken, bekijken we eerst de huidige situatie. Als de uitgangspunten nog wat aanscherping behoeven, staan we eerst hierbij stil. Waar sta je nu precies? Is het duidelijk in welke markt je opereert? En hoe positioneer je je producten hierin? Wat vraagt dit van de organisatie? Is bijvoorbeeld je sales daarop ingericht?
Branding
Branding behoort ook tot de fundament van je organisatie. Als je weet waar je staat en je onderscheidend vermogen hebt bepaald, dan is het zaak dat je klanten dit ook zo gaan ervaren. Branding geeft vorm en inhoud aan je merk. Met een passend design, een pakkend verhaal en een belofte krijgen klanten een goed beeld en het juiste gevoel erbij. Het geeft je marketing inhoud en context.
Online strategie
Het doel bepaalt de strategie die je kiest. Die moet helder zijn. Op basis van je doel bepalen we een mix van middelen en kanalen die nodig zijn je doel te bereiken. Het mooie van een online strategie is dat je onderweg op basis van KPI’s kunt meten of nog op de goede weg zit of dat je moet bijsturen. Als basis voor de strategie hanteren we het RACE-model:
- Reach: bekendheid opbouwen door via allerlei wegen traffic naar je website te krijgen.
- Interact: betrokkenheid creëren met je bedrijf of product en aanmoedigen tot interactie.
- Convert: genereer conversie, zoals meer fans, aankopen, contact opnemen etc.
- Engage: klantrelaties opbouwen door de tijd heen zodat de klant vaker langskomt.
Zoekmachine optimalisatie
Vrijwel elke zoektocht begint ‘op Google’ met het intikken van bepaalde zoektermen. Als jouw website dan op de eerste pagina verschijnt, krijg je gegarandeerd veel bezoekers. Daarbij geldt de stelregel: hoe relevanter Google je website vindt, hoe hoger deze scoort. In de praktijk zie je dat veel websites hierop niet zijn ingericht. Dat is een gemiste kans.
Optimaliseren voor Google (SEO) is een vak apart, maar laaghangend fruit kun je – met een beetje hulp – eenvoudig zelf doen. Hoe je dat aanpakt, vertellen we je graag. Bij een nieuwe website nemen we het ‘SEO-stuk’ automatisch mee. Dat begint al met het kiezen van de domeinnaam.
Google & Facebook ads
Een organisch bereik opbouwen, kost tijd. Doorgaans kost het zo’n driekwart jaar voordat De SEO-inspanningen vruchten beginnen af te werpen. Zeker bij het opbouwen van naamsbekendheid op de korte termijn kan online advertisement van grote toegevoegde waarde zijn. Wij verzorgen advertentiecampagnes op Facebook en Google.
Digital PR
Voor het creëren van traffic naar je website zetten we ook andere benaderingen in, zoals PR. Je kunt er natuurlijk voor zorgen dat mensen rechtstreeks naar je website gaan (organisch of betaald), beter werkt het als anderen over je schrijven (verdiend). Dit levert nog meer zoekresultaten op, met een hoge waarde voor Google. En hoe meer links er in de zoekresultaten naar je bedrijf verwijzen, hoe groter de kans dat een zoeker jouw bezoeker wordt.
Het genereren van publiciteit werkt nog steeds heel goed. Een prijs winnen of een interessant artikel op de website van een gezaghebbende krant, hebben oneindig meer kracht dan een betaalde advertentie. Vandaar dat we in onze aanpak een grote waarde aan digital PR toekennen. Om journalisten en andere influencers te bereiken, gebruiken we ons eigen netwerk en social media. Ook om naamsbekendheid te vergroten, zetten we social media strategisch in.
Contentmarketing
Onzekerheid en gebrek aan inzicht maken mensen besluiteloos. Relevante informatie en filmpjes helpen bij het maken van keuzes en geven vertrouwen. Door in te spelen op imago, lol, gemak en kosten, win je de klant sneller voor je. Moraliseren helpt niet. Wel een klantvriendelijke website die doet wat-ie moet doen.
User friendly websites
Onzekerheid en gebrek aan inzicht maken mensen besluiteloos. Relevante informatie en filmpjes helpen bij het maken van keuzes en geven vertrouwen. Door in te spelen op imago, lol, gemak en kosten, win je de klant sneller voor je. Moraliseren helpt niet. Wel een klantvriendelijke website die doet wat-ie moet doen.
Social media
Inspelen op behoeftes begint met leren van je doelgroep. Kom in contact via social media, start een dialoog en bouw online een relatie op. Sta open voor verbeteringen en reageer snel als het nodig is.
Het hangt van je doelgroep en je doel af welke social media kanalen we adviseren. Zo is Twitter relevant als je zichtbaar wilt worden bij de pers of de politiek. Ook voor je positie in de zoekresultaten van Google is social media van belang. Hoe? Dat leren we je.
Webcare
We kunnen de social media ook voor je verzorgen, evenals de webcare. Zeker als er veel digitaal verkeer is, of je organisatie verkeert in een kwetsbare positie, is webcare van onschatbare waarde. Immers, je langzaam opgebouwde reputatie kan door een toeval ineens in duigen vallen.
Virtuele meetings
Van plan internationaal te gaan? Leer dan voordat je in het vliegtuig stapt in een virtuele meeting de cultuur en gewoontes van dat land van binnenuit kennen. We organiseren regelmatig trainingen waarbij we gebruikmaken van streaming voor direct contact en een intense beleving.
Nieuwsbrieven
Met het sturen van een nieuwsbrief met relevant nieuws, zul je je klanten blij maken. Juist omdat de transitie nog volop in ontwikkeling is en veel producten nog niet uitontwikkeld zijn, valt er veel te melden. Als klanten kunnen aangeven wat ze aan informatie willen ontvangen, vergroot dat hun betrokkenheid. Een goed CRM-systeem helpt je daarbij enorm.
Digitale magazines
Wil je een goede relatie met je klanten onderhouden en heb je veel te vertellen, dan kan een digitaal magazine een goed middel zijn. Beelden en filmpjes komen daarin goed tot hun recht. Je hebt de ruimte om een achtergrond te belichten of een nieuwe ontwikkeling te schetsen. Wij bieden deze service aan samen met een partner.
Meet-ups
Ook wij vinden het contact met onze klanten belangrijk. Daarvoor organiseren we regelmatig meetings over een bepaald onderwerp en met elkaar te laten kennismaken. Face-to-face blijft heel belangrijk. Voor ons onmisbaar.